Finance Portal: Internetová banka "v prášku"

Projekty a investice (David Kozák, 22. června 2004)
Počet bank, které umožňují svým zákazníkům spravovat jejich účty prostřednictvím Internetu či mobilního telefonu stále roste. Stále však najdeme řadu finančních ústavů, které se k tomuto poměrně zásadnímu kroku neodhodlaly. Právě jim nabízí společnost TietoEnator svůj Finance Portal.

Jedním z oborů, které poměrně radikálně ovlivnily moderní komunikační technologie - tedy především mobilní telefony a Internet - patří i bankovnictví. Dát klientovi možnost, aby se svým účtem pracoval prostřednictvím Internetu či mobilu - z tepla svého domova či z kanceláře - je jedním z předpokladů úspěchu. Ne každá banka však online bankovnictví nabízí.

Vytvoření potřebného softwarového zázemí pro poskytování online bankovních služeb není nijak levnou záležitostí a opomenout není možné ani potřebné technologie, bez nichž není podobné řešení možné provozovat. Právě pro tyto banky je určeno řešení společnosti TietoEnator Finance Portal. Finance Portal je ve své podstatě jakousi náhražkou kamenné pobočky v okně internetového prohlížeče či jiného online zařízení. Jeho ovládání je přitom stejně jednoduché jako ovládání např. e-mailové schránky.

Finance Portal však nenabízí jen bezpečné ovládání bankovního účtu. V souladu se svým názvem funguje také jako portál. Uživatel dostává k dispozici například nástroje na konverzi měn či informace o použití platebních karet. V nabídce je rovněž ekonomické a finanční zpravodajství.

Velmi důležitým faktorem jsou také prostředky, jejichž prostřednictvím je možné k bankovnímu účtu přistupovat. Finance Portal proto kromě Internetu a mobilních telefonů podporuje nově také digitální televizory a set-top boxy, tedy prostředky, které sice v současné době (zvláště u nás, kde digitální televize nebyla ani spuštěna) používá jen málo uživatelů, ale mají před sebou (alespoň podle názoru odborníků) velkou budoucnost.

Finance Portal je založen na platformě Java pro podnikové prostředí (J2EE) a není proto nijak složité do něj integrovat podporu jiných produktů podle přání konkrétního zákazníka. Dobře Finance Portal podle firmy spolupracuje také s platformami BEA WebLogic a IBM WebSphere.


Prvním zákazníkem se stala Nordea Group

Prvním uživatelem řešení Finance Portal se stala bankovní skupina Nordea Group, největší bankovní skupina působící ve skandinávských a pobaltských zemích, jež "obsluhuje" 3,7 milionu klientů. Mezi klienty společnosti TietoEnator však patří například také Royal Bank of Scotland či Barclays Bank.


Sedm pilířů online bankovnictví

Výkonný viceprezident Nordea Bank Bo Harald, jenž je v bance mimo jiné zodpovědný i za elektronické bankovnictví, formuloval sedm bodů, které podle něj tvoří pilíře úspěchu. Právě na těchto sedmi bodech je založen i Finance Portal. Které to jsou?

Začněte brzy s jednoduchými, uživatelsky přívětivými, stabilními a vysoce škálovatelnými službami.
Používejte stejné bezpečné a mobilní heslo ve všech zařízeních a obchodních kanálech (včetně kontaktních center) pro identifikaci i potvrzování transakcí.
Zahrňte všechny služby do jediného portálu, široký záběr a časté používání zvýší ekonomickou efektivitu. Postupně zavádějte nové služby, aby jste udrželi zájem uživatelů.
Učiňte elektronické bankovnictví součástí služeb na pobočkách, motivujete tím personál k nabídce této služby zákazníkům
Poskytněte stejné služby a systém jejich používání soukromým i podnikovým zákazníkům. Výhodou je nejen jednodušší implementace a výhodnější branding, ale také ekonomická efektivita
Dejte svým podnikovým i soukromým uživatelům příležitost potkat se v internetové bance třeba pomocí virtuálního obchodního střediska obsahujícího odkazy na internetové obchody podnikových zákazníků banky.
Využijte zkušenosti z reálného života i možnost osobního nastavení k cíleným nabídkám služeb zákazníkům.

Události | Marketing a média | Projekty a investice | Technologie | Trendy a čísla | Lidé a akce | Know how