WebTop100 2004: Překvapila nekvalita

Lidé a akce (David Kozák, 7. září 2004)
Minulý týden byly zveřejněny výsledky hodnocení kvality firemních internetových prezentací v ČR WebTop100 2004. Podle tiskové zprávy překvapily mnohé hodnocené servery svou nízkou kvalitou.

Kritéria moderního, funkčního a dobře použitelného webu podle organizátorů druhého ročníku WebTop100 - sdružení technologických podnikatelů TUESDAY Business Network a profesionálního poradenského centra Dobrý Web - nejlépe splnila webová prezentace společnosti Ravak. Proti loňskému ročníku se tak pořadí "nejlepších webů" poměrně výrazně změnilo - například loňský vítěz Český Telecom letos skončil "až" třetí. Mnohem výraznější je ovšem změna v celkovém počtu získaných bodů. Zatímco loni získal vítěz 94,1 ze 100 možných, letos to bylo jen 85.

Druhý ročník WebTop100 přinesl změnu také ve výběru firem, jejichž weby byly hodnoceny. Oproti loňsku, kdy byly hodnoceny weby firem ze žebříčku CzechTop100 Nejvýznamnějších, byly do hodnocení zařazeny prezentace firem CzechTop100 Obdivovaných. Důvodem k tomuto kroku bylo podle šéfa TUESDAY Business Network Ondřeje Bartoše to, že firmy jsou v tomto žebříčku seřazeny podle toho, jak je veřejností vnímána jejich image.

"Předpokládáme, že pro takové firmy bude Internet lépe využitým komunikačním a obchodním kanálem. I díky tomu jsme mohli výsledky zpracovat do jakési obecné studie o tom, jaké jsou nejčastější chyby při vývoji firemních stránek v ČR a jak se jim vyhnout. Kromě toho jsme chtěli dát při hodnocení šanci i jiným firmám, než jsou ty největší, což přineslo i nového vítěze," řekl Bartoš. Studie bude zdarma k dispozici těm, kteří se zúčastní WebTop100 konference, která proběhne 29.9. v andel's hotel Praha.

Vedoucí konzultačního centra Dobrý web David Špinar okomentoval změnu kritérií hodnocení: "Kritéria jsme sestavovali tak, aby skutečně odpovídala tomu, jak by měl vypadat moderní korporátní web, který má efektivně sloužit jako součást marketingového mixu firmy. Nakonec jsme vybrali 32 hodnocených kritérií, která jsme rozdělili do 5 skupin – Grafika, Informační hodnota, Použitelnost, Technické řešení (Přístupnost) a Marketingové nástroje."

Organizátoři vyjádřili překvapení nad tím, že ani obdivované firmy v České republice "nevyužívají možností Internetu v míře, v níž je to obvyklé v zemích původní evropské patnáctky, a zejména na tak vyspělých trzích, jako jsou USA, Japonsko či jihovýchodní Asie". "Celková kvalita hodnocených webů byla horší než jsme u nejobdivovanějších českých firem očekávali. Průměrný počet dosažených bodů je 56 ze sta. Lepšího výsledku než 75 bodů dosáhlo jen dvanáct společností. Přesto nás velmi těší výsledky firem na prvních pěti místech, jejichž weby jsou velmi kvalitní a plné zajímavého a marketingově využitelného obsahu. Navíc jsou i velmi dobře použitelné a přístupné," řekl David Špinar.


Firma Web Body (max. 100)
1 RAVAK, a.s. www.ravak.cz 85
2 LINET, spol. s r.o. www.linet.cz 83
3-4 Český Telecom, a.s. www.telecom.cz 81
ING Group www.ing.cz 81
5-6 Eurotel Praha, spol. s r.o. www.eurotel.cz 80
T-Mobile Czech Republic a.s. www.t-mobile.cz 80
7 Česká televize www.czech-tv.cz 79
8-9 Česká spořitelna, a.s. www.csas.cz 78
Komerční banka, a.s. www.kb.cz 78
10 Plzeňský Prazdroj, a.s. www.prazdroj.cz 77


Kompletní výsledky všech hodnocených webů jsou k dispozici na webových stránkách http://www.webtop100.cz/?page=zebricek.

Události | Marketing a média | Projekty a investice | Technologie | Trendy a čísla | Lidé a akce | Know how